‘Ik wil het maximale uit al onze medewerkers halen ‘

Door: Inge Klaassen, stafdirecteur P&O, financiën en kwaliteit bij Montessori College Nijmegen Groesbeek

Het mooie aan het onderwijs is dat je jezelf dagelijks in ‘een bad van ontwikkeling’ bevindt, zegt Inge Klaassen (stafdirecteur P&O, financiën en kwaliteit bij Montessori College Nijmegen) tijdens een interview met TRIPS. Leerlingen, docenten, de schoolleiding, het onderwijs ondersteunend personeel (OOP). Iedereen is bezig met leren en ontwikkelen. Het hele team werkt met TRIPS. Docenten, leidinggevenden en onderwijs ondersteund personeel.

Onderwijsteams, practice what you preach!

Wat mij heel erg verbaasd is dat ik op scholen medewerkers ontmoet die al in jaren geen ‘echt’ ontwikkelgesprek hebben gevoerd met hun leidinggevende. Dat kan toch niet als je in het onderwijs werkt? Hoe kun je als team een leerling vragen het beste uit zichzelf te halen, als je dat zelf niet doet. Ik geloof dat leerlingen vooral leren vooral van wat je doet en veel minder van wat je zegt. Het is dus belangrijk dat medewerkers zichzelf blijven ontwikkelen, uitdagingen aangaan en zichzelf kwetsbaar durven opstellen. In andere woorden: practice what you preach! Ontwikkel jezelf. Dan doen leerlingen dat ook.

Waarom een onderscheid maken tussen leraren en OOP?

Iets anders dat me verbaasd is dat op scholen veel aandacht is voor de ontwikkeling van leraren en minder in de ontwikkeling van het onderwijs ondersteunend personeel. Leraren en OOP zijn beide belangrijk om goed onderwijs te kunnen bieden. Denk maar eens aan de rol die conciërges vervullen voor leerlingen of de leerlingenadministratie. Ik spreek liever over de ontwikkeling van ons personeel en maak geen onderscheid. Als conciërge verdien je toch ook feedback van leerlingen en collega’s? Dat is echt heel waardevol. Ik vind dat mijn hele team dat verdient.

Focus op ontwikkeling

Voor ontwikkeling is wel veiligheid nodig. Dat is ook de reden waarom ik een onderscheid maak tussen ontwikkelgesprekken en beoordelings- en functioneringsgesprekken. Je moet jouw krachten en valkuilen bij een ontwikkelgesprek openlijk op tafel kunnen leggen zonder dat je je zorgen maakt om de consequenties. Alleen dan heb je een goed gesprek. Ik zie fouten als lesmateriaal, voor leerlingen en voor volwassenen. Als leidinggevende moet je fouten kunnen waarderen en medewerkers de kans bieden om hiervan te leren. Ik weet dat een aantal teamleden het best spannend vond om met TRIPS te gaan werken en feedback te ontvangen. Daarom zijn we laagdrempelig gestart met een inspiratiesessie en het voeren van ontwikkelgesprekken. Al doende krijg ik terug dat vrijwel alle collega’s aandacht voor ontwikkeling belangrijk vinden. Het geeft energie.

Goede feedback is zeldzaam

Wat ik ook waardevol vind is dat allerlei relevante informatie en inzichten nu niet meer ‘in de kast’ blijven liggen, maar daadwerkelijk gebruikt worden om onderwijs te verbeteren. In het onderwijs worden ontzettend veel enquêtes afgenomen, maar de vragen geven vaak geen antwoord op wat je ‘echt’ wilt weten. Wat is goed onderwijs? Dat meet je niet met algemene vragenlijsten. Dat moet je goed definiëren binnen jouw eigen schoolcontext. Om vervolgens geen ellenlange enquêtes, maar gerichte vragen te kunnen stellen. Daarbij komt dat enquêtes vaak worden uitgezet op momenten dat een leerling niet in de klas zit. Het is veel beter om gericht feedback te geven op het moment dat iets zich voordoet. TRIPS verzorgt dit proces, doordat leerlingen en collega’s on the spot gerichte en beknopte feedback geven. Ik ken geen enkele ander systeem om zo gericht, veilig en laagdrempelig kwalitatief goede feedback te geven en te krijgen.

Niet twijfelen, het werkt

Wat ik zou aanraden aan schoolleiders die twijfelen? Ga aan de slag en ervaar hoe goed het werkt. Het systeem is gebruiksvriendelijk, makkelijk en werkt goed. Het team van TRIPS is heel snel, betrouwbaar en denkt mee. Aan de kwaliteit van de dienstverlening hoef je dus niet te twijfelen.
Twijfel je of jouw team wel bereid is om deze ontwikkelslag te maken? Dan zou ik zeggen, start een pilot. Je zult zien dat een groot aantal medewerkers er enthousiast over wordt. Focus je daarop.

Wie is Inge Klaassen?

Inge Klaassen, stafdirecteur P&O, financiën en kwaliteit bij Montessori College Nijmegen Groesbeek is bestuurskundige. Na een carrière in het bedrijfsleven en de publieke sector (o.a. Rabobank, een trainingsbureau en een woningcorporatie) is zij sinds 4 jaar werkzaam bij het Montessori College Nijmegen. In 2018 besloot zij om met het hele team, incl. OOP  met TRIPS te gaan werken. ‘Alle medewerkers verdienen het toch om zichzelf te ontwikkelen?’

Subsidie schoolkracht

Met TRIPS geef jij jouw medewerkers en jouw organisatie de gereedschappen om aan de slag te gaan met professionele ontwikkeling.

Let’s talk