‘Weten wat werkt, dat is wel zo handig.’

‘Weten wat werkt, dat is wel zo handig. ‘

Door: Hakan Akkas, informatica docent

Als leraar ben ik niet streng en niet serieus. Ik maak graag grapjes en wil dat leerlingen plezier hebben. Het meest belangrijke vind ik dat leerlingen hun eigen interesses vinden en hier zelf mee aan de slag gaan.
Meestal lukt het me om leerlingen hiertoe te motiveren, maar niet altijd. Kinderen die niet vooruit te branden zijn, dat is mijn grootste frustratie. De kunst is om dan steeds op mezelf te reflecteren en naar mogelijkheden te zoeken om het anders te doen. Wat kan ik doen om de leerling wel te motiveren? Hoe pakken mijn collega’s dit aan? Vaak werkt het om eens iets heel nieuws te proberen. Dat zet mijzelf en de leerling op scherp.
Zo ben ik gestart met de coderclass, waarin kinderen leren om heel goed te coderen. De onderwijsvorm is anders dan gebruikelijk. Kinderen mogen zelf kiezen aan welke projecten zij werken, welke vragen zij hierbij hebben en wat zij precies willen leren. Het is gelukt om samen met mijn team een nieuwe onderwijsvorm neer te zetten. Dat maakt mij trots.

Zo’n nieuw initiatief is ook best spannend. Gaat het slagen? Bereiken we ermee wat we voor ogen hebben? Ik evalueer en verbeter mijn onderwijs met TRIPS. TRIPS biedt mij een actueel inzicht in wat werkt en wat ik anders kan doen. Dat is wel zo handig! Ik log in en krijg meteen de belangrijkste inzichten in beeld. Het maakt me nieuwsgierig, zet me aan het denken en brengt me nieuwe inzichten over mijn eigen onderwijs.
Of ik TRIPS zou aanraden? Ja, alle docenten moeten weten dat dit mogelijk is! Het is leuk, actueel, intuïtief en vooral erg handig. Zodra je ermee aan de slag gaat, ben je verkocht. En vind je het spannend, moeilijk of heb je vragen? Dan staan de jongens van TRIPS altijd klaar om je te helpen. Ik ken geen ander initiatief dat al deze ingrediënten heeft.

Wie is Hakan?

Hakan heeft na zijn informaticastudie een paar jaar in het bedrijfsleven gewerkt. Vervolgens heeft hij de stap genomen om het onderwijs in te gaan. Sinds acht jaar doceert hij informatica op het voortgezet onderwijs, onder andere in de coderclass. De coderclass biedt structureel ruimte voor leerlingen die echt goed willen worden in informatica en nog veel meer.

Met TRIPS geef jij jouw medewerkers en jouw organisatie de gereedschappen om aan de slag te gaan met professionele ontwikkeling.

Let’s talk
2018-07-16T13:02:47+00:00